Roadtrip: Island, krajina ľadu, zelene a vodopádov

Na Islande neexistuje počasie, iba ukážky počasia.

Island som mala v hľadáčiku už dlhodobo. Vždy ma fascinovali zábery nafotené alebo natočené v tejto krajine. Nenadarmo, je to krajina, kde mieria viacerí filmári alebo tvorcovia reklám. Občas spôsobí rozruch aj nejaký spevák, či aktívna sopka..

Počasie sa na tomto ostrove nedá odhadnúť. Preto už keď plánujete dovolenku, zmierte sa s tým, že jednoducho bude pršať. Ak pršať nebude, bude to pre vás veľmi prijemne prekvapenie. Vzhľadom na studené, veterné a aj daždivé počasie je poľnohospodárstvo, prípadne chov čohokoľvek na ostrove veľmi limitovane, a teda potraviny sú pri tejto dovolenke položka.

Ale tu prípadne negatíva Islandu končia. Je to absolútna perla, prírodný skvost plný zelene, vody, mesačnej scenérie, bielych nocí, ľadovcov či vodopádov. Inak akýkoľvek vodopád, ktorý som videla po dovolenke na Islande, mi príde smiešne maličký a nudný..

TIP: hotovosť sme vôbec nepotrebovali, okrem sprchy v kempe v mestečku Höfn, ale na recepcii nám koruny zamenili.

Ako cestovať?

Ja som volila cestu lietadlom a následného požičania auta. Asi tak to robí každý v dobe lacných leteniek, avšak ja som letenku vyberala podľa veľkosti povolenej batožiny. Je to veľmi dôležité ak sa chystáte na roadtrip a máte v pláne aj stanovať /karimatka, spacák, stan zaberú celkom dosť miesta/.

cesta autom..

Autopožičovňa  – hneď pri Keflaviku ich je niekoľko. Služby na Islande sú úžasné a aj tu platí, že niektoré – hlavne menšie požičovne si pre vás na letisko prídu a nemusíte hľadať shuttle alebo sa nikam premiestňovať. Inak práve požičanie auta bolo jednou z drahších záležitostí, ale mali sme diskont, keďže sme auto objednávali s predstihom. A hlavne sme boli 4 pasažierky, takže sa náklady pekne rozložili.

Aj keď s nedôverou, sme vybrali Daciu Duster 4×4 a bola úžasná. Do každého terénu nás bez problémov vytiahla – hlavne keď sme „skúšali skratky“.

TIP: samozrejme každá požičovňa vás bude lákať na dodatočné pripoistenia. Či si túto doplnkovú službu vyberiete alebo nie nechám na vás. Ale určite si nedávajte poistku proti ukradnutiu auta. Z Islandu s ním fakt nik neutečie. Mimochodom po cestách som stretávala na 80% Dacia Duster a Hyundai i20.

Tankovanie – tankujte vždy plnú nádrž a sledujte ceny. Mne vychádzala najlacnejšie N1, ale boli aj výnimky.

Jedlo

Island nie je gastronomický zážitok. To si povedzme otvorene. V mojom prípade tu išlo o prežitie. Najčastejšie som kupovala potraviny v sieti Bonus a následne varila v kuchynke. Svoj kempingový varič som ani raz nepotrebovala, všade kde som spala boli perfektne zariadene kuchynky.

TIP: Inak ak niekto bude chcieť kartuše k variču, ktoré do nijakého lietadla nesmiete brať, pokojne sa opýtajte v požičovni auta, či tam nemajú nejaké odložené po bývalých výletníkoch. Mne v autopožičovni dali hneď dve a presne ako som ich dostala, tak som ich opäť pri odchode odovzdala.

Reštauračné zariadenie som vyskúšala len raz v Akureyri, vlastne to bol taký fast-food, kde ma jedno Burrito vyšlo na príjemných 17 EUR.

Ľudia

Bola som očarená prístupom zamestnancov v službách kdekoľvek sme prišli. Vždy som mala pocit, že na kohokoľvek sa obrátim nepošle ma kade-ľahšie, ale práve naopak, s radosťou pomôžu. Sú na turistov pripravení. Inak v dvoch kempoch boli na recepcii dievčatá z Čiech, ktoré tam chodia na zárobky. Bolo to veľmi príjemné.

Môj 9-dňový itinerár

Deň 1 – Blue Lagoon

Nechali sme sa zlákať komerčnou Blue Lagoon (Modrou lagúnou). S predstihom sme si kúpili vstup na konkrétny deň a hodinu, ktoré sa veľmi rýchlo míňajú. Taktiež odporúčam prísť aj hodinu pred samotným vstupom, nakoľko aspoň v mojom prípade bol na vstup pomerne dlhý rad.

Dostanete náramok a môžete sa ísť prezliecť. Aj keď mrholilo, dokázala by som v tej lagúne nekončne dlho. V rámci areálu môžete ísť do reštaurácie, z vody máte prístup k baru, saune a môžete sa aj namazať bielym blatom /silica mud/.

Po tomto rozmaznávaní sme sa presunuli do nášho prvého kempu v mestečku Hella. Pôvodne sme plánovali rozložiť stany, ale pri pohľade na sprchu, ktorá sa na nás valila z oblohy sme si prenajali malú chatku, ktorá mala 4 postele a horúci radiátor. Pripadali sme si jak kráľovné pri tom luxuse. Cena bola absolútne prijateľná, rozdelili sme si medzi seba 88 EUR.

Deň 2 – Landmannalaugar, Seljalandsfoss, Skógafoss..

Landmannalaugar – Dúhové hory

Nocľah v Hella sme vyberali zámerne, nakoľko práve kúsok od tohto kempu majú zastávku autobusy, ktoré smerujú do Landmannalaugar – nádherných Dúhových hôr. Cesta tam vedie cez F-kové cesty, na ktoré by som si s autom z požičovne nikdy netrúfla. Aj v autobuse to bol skvelý adrenalín. Už samotná cesta bol zážitok. Nádherná príroda do vnútra Islandu. Z Landmannalaugar môžete ísť na turistiku (napr. na Modrú horu), môžete sa tam okúpať v prírodnom prameni, hlavne aby ste mali pekné počasie. A keď aj nie je, aspoň máte dobrodružstvo.

Seljalandsfoss

Z Hella sme zašli pozrieť na vodopád Seljalandsfoss, jeden z najnavštevovanejších vodopádov Islandu, hlavne preto, lebo väčšinou návšteva Islandu pozostáva z tzv. zlatého trojuholníka/okruhu – len návšteva západnej časti ostrova. Skvelé na tomto 40 metrovom vodopáde je to, že sa môžete prejsť poza tento vodopád.

Kúsok vedľa je ďalší skrytý vodopád Gljufurarfoss/ Glúfrabúi, do ktorého sa dá aj vojsť, ale ak veľmi prší, treba čižmy.

Skógafoss

Ďalší hučiaci skvost po ceste je vodopád Skógafoss. Jeho výška je 60 metrov. Je to jeden z najviac fotených vodopádov, kvôli častej dúhe, ktorú vodopád vytvára počas slnečných dní. Vedľa vodopádu vedú na vrchol schody, odkiaľ budete mať parádny výhľad na okolie.

TIP: nebojte sa, že nenájdete vodopád alebo akúkoľvek atrakciu. Všade už z diaľky vidíte vyznačené parkoviská, toalety a aj keď ste tam len vy, nezablúdite.

Pohľad na čierne pláže, v diaľke Reynisfjara

Ďalšia zastávka je Dyrhólaey – oblúk vytŕčajúci z atlantického oceána. Môžete ostať na pláži alebo môžete vyjsť autom na samotný vrchol kopca alebo tam ísť peši. Z tohto miesta máte nádherný pohľad na prekrásnu islandskú krajinu, na jednej strane zeleň a oceán na druhej prekrásna čierna vulkanická pláž.

Dyrhólaey

Reynisfjara

Poslednou zastávkou pred príchodom do mestečka Vík je Reynisfjara. Jedna z najznámejších pláží Islandu. Nebojte sa, skutočne sa tu neokúpete, iba ak by vás omylom zasiahla obrovská vlna. Priamo z tejto vulkanickej pláže vidíte z mora trčiace Reynisdrangar – zvláštne tvarované skalné stĺpy a úchvatný je aj pohľad na čadičovú skalu. Ak ste boli niekedy na Šomoške, tak toto je niekoľkonásobne väčší čadičový „vodopád“. Ďalšiu noc sme strávili v kempe v mestečku Vík. Ubytovanie vo Vík je všeobecne drahé. Stan bol preto skvelá alternatíva.

Deň 3 – Fjaðrárgljúfur, Skaftafell, Jökulsárlón…

Čakalo nás niekoľko hodín v aute smerom do mesta Höfn, ale aj tieto presuny boli prekrásne. Krajina sa menila každým kilometrom, zrazu vidíte len krajinu, nekonečné lávové polia, hory, ľadovce, žiadne mestá, sem-tam domček, poníky a ovce. Popri ceste bolo mnoho piknikových stolov s úchvatným výhľadom na okolitú prírodu.

Fjaðrárgljúfur prekrásny fotogenický kaňon, neďaleko Kirkjubæjarklaustur. Od parkoviska vedie popri tomto kaňone cestička. Je to milá prechádzka. Nedávno bolo toto miesto spopularizované istým spevákom, ktorý tu natočil video k svojej pesničke a vraj je teraz toto miesto ťažšie prístupné?

Fjaðrárgljúfur

Skaftafell – prekrásny národný park, je tu aj kemp. Je to začiatočný bod pre mnohé turistické aktivity, ako je výstup na ľadovec, lezenie po ľadovci alebo zvolíte ľahkú trasu, krásnu prechádzku k vodopádu Svartifoss, ktorý padá ponad tmavú čadičovú skalu.

Svartifoss

Jökulsárlón – ľadovcová lagúna. Tak toto miesto je neuveriteľné. Nádherné. Len chodíte po brehu a ste bez slov. Všade v lagúne sú kusy na modro sfarbených ľadovcov. A možno uvidíte aj tuleňa.

Jökulsárlón

Ďalšiu bielu noc sme strávili v meste  Höfn. Zvažovali sme rozloženie stanu, ale pri tom vetre sme radšej zvolili chatku za 130 EUR/ noc. Tu sme potrebovali len naše spacáky, ale inak mala chatka všetko, vrátane kuchynky, WC, stola a krásnej terasy na rannú kávu.

Deň 4 a 5 – Mývatn a okolie

jazero Mývatn

Najbližšie 2 noci sme mali stráviť v kempe pri jazere Mývatn, úžasnom mieste, kde sme zrazu mali veľa slnka, žiaden dážď a kde nás čakalo mnoho výletov po okolí.

TIP: vždy keď idem do stanu alebo kdekoľvek ideme viacerí, kde hrozí, že sa budeme potrebovať podeliť o zásuvku, beriem so sebou predlžovačku aspoň na 3 nabíjačky. Každý potrebuje v dnešnej dobe nabíjať.

kemp v Mývatn o 22:00

Po ceste sme sa ešte zastavili na nákupy v meste Egilsstaðir a pozrieť ďalší vodopád Fardagafoss (aj poza tento sa dalo prechádzať. A hor sa smer Mývatn.

Krafla – sopka, plná zelenej vody. Chodníček vedie dookola, po obvode krátera.

Krafla

Hverir – bahenné aj parné krátery s neskutočne sfarbenou zemou. Všade zapácha síra, ale je to skvelá prechádzka. Nič podobné som nikdy predtým nevidela.

Hverir

Grjótagjá  – malá jaskyňa, vnútri je geotermálny horúci prameň. Vraj sa tu dalo bez problémov do roku 1970 kúpať, ale po erupciách v 80tych rokoch teplota výrazne stúpla a kúpanie bolo zakázané. V súčasnosti teplota vody pomaly klesá a aj počas mojej návštevy sa našli odvážlivci, ktorí sa tu okúpali.

Grjótagjá

Mestečko Húsavík – tu som sa vybrala kvôli veľrybám. Vraj je toto miesto jedno z najvyhľadávanejších ak vás tieto cicavce fascinujú. Ani sme pomaly nevyšli z prístavu a už sme videli veľryby alebo delfíny –  celé húfy.

naša loďka, hurá veľryby..
boli nádherné..

Dettifoss – najsilnejší vodopád Európy. Už z diaľky budete počuť ten hukot. Je vysoký 45 metrov a šírka je 100 metrov. Každú sekundu dopadne do rokliny 193 m3 vody. V roku 2012 tu natáčali film Prometheus.

Dettifoss

K Dettifossu vedu dve paralelne cesty. Jedna je vraj v lepšom stave ako ta druha, ja som brala tu horšiu. Mala som pocit, že sa k vodopádu dostanem bližšie.

Dimmuborgir– lávové pole plné majestátnych skalných útvarov – úplný labyrint. Môžete tu nájsť stĺpy, jaskyne, oblúky. Všetko toto vytvorila láva, ktorá sa preliala cez močiar pred viac ako 2300 rokmi. Je tu viacero cestičiek kratších aj dlhších. Skvelá prechádzka. Hverfjall – krásny kráter po vyhasnutej sopke. Pod kráterom je parkovisko a keď vyjdete hore na kráter, vidíte chodníček po obvode celého krátera.

Hverfjall

Deň 6 – Goðafoss a Akureyri

Goðafoss

Goðafoss (Vodopád bohov) je jeden z najkrajších vodopádov v krajine. Nie je síce veľmi vysoký, ale je krásne tvarovaný do podoby podkovy. Návšteva mestečka Akureyri – po dlhšej dobe civilizácia, reštaurácie, veľa turistov. Dokonca  v prístave kotvila výletná loď. Bol to neskutočný kolos v porovnaní s nízkym rybárskym mestečkom. Bývali sme priamo v centre starého mesta. Je tu mnoho krásnych drevených stavieb, niektoré ešte z 19teho storočia. Tu sme stan nerozkladali, navštívili sme hostel unikátneho formátu. Už ste spali v kapsuli?

Deň 7 – Snæfellsnes, Kirkjufell, Hvitserkur

Dlhší presun na polostrov Snæfellsnes. Po ceste stojí za zmienku Hvitserkur, ďalší zaujímavý – prevažne čadičový útvar, ktorý vytŕča z mora a pripomína pijúceho draka. Hniezdi tu veľa druhov vtákov, ktorí spôsobili zafarbenie mnohých miest útesu na bielo. Aj preto toto meno.. Hvitserkur = biela košeľa. V dôsledku sústavného náporu vĺn, museli spodok vystužiť betónom.

Hvitserkur

Už na samotnom polostrove Snæfellsnes nevynechajte Kirkjufell. Najviac fotografovaná islandská hora, v nádhernom prostredí. Na horu nevedie turistický chodník, je to vraj celkom hazard aj pre náročných. Mali sme šťastie na krásne slniečko. Všetky farby boli tak výrazné.

Kirkjufell

Deň 8 – Snæfellsnes

Národný park Snæfellsjökull, najstarší islandský národný park, pomenovaný po 1446 metrovej sopke Snæfellsjökull a priľahlého ľadovca. Niekedy je túto sopku vraj vidieť zo 150 km vzdialeného Reykjavíku.  Vraj bola inšpiráciou pre Julesa Verna pri písaní jeho románu Cesta do stredu zeme. Naposledy táto sopka vybuchla v roku 250 tohto letopočtu, takže ničoho sa netreba obávať. Pohľad na túto horu je magický.

Djúpalónssandur

V okolí sopky sú nádherné pláže ako napríklad Djúpalónssandur alebo netypické skalné tvary, či lávové polia. Skvelé na nenáročnú prechádzku popri pláži.

Deň 9 – klasický zlatý okruh/trojuholník

Som veľmi rada, že tento turistický masaker sme si nechali až na posledný deň. Po tom nekonečnom kľude, tichu, nekonečnom pokoji sme narazili na preplnené parkoviská, masy ľudí, tlačenicu.. a to nebolo počasie najideálnejšie. Ale treba to vidieť! Sú to neskutočné jedinečné miesta.

Ako prvý ma uchvátil Gejzír – Geysir. Opäť cítiť síru, môžete sa po areáli poprechádzať, ale absolútnym lákadlom je samotný gejzír, ktorý vystrekuje každých 10 minút do obrovskej výšky. No čo vám budem hovoriť. Stála som tam určite aj hodinu.. a to pršalo.

Geysir

Potom sme sa presunuli k vodopádu Gullfoss – zlatý vodopád. Bolo tam strašne veľa turistov. Dlhšie sme krúžili po parkovisku, kým sme našli miesto, ale podarilo sa. Samotný vodopád má akoby dve úrovne a je to neskutočný hukot a masa vody. V minulosti tu vraj chcel súkromný investor vybudovať vodnú elektráreň, ale vláda zakročila a tento vodopád kúpila. Teraz je to štátny majetok.

Gullfoss

Þingvellir – toto miesto nesmiete vynechať. Či už preto, že ide o miesto, kde stál najstarší parlament alebo preto, lebo práve tu vyhlásil Island svoju nezávislosť od Dánska v roku 1944 alebo preto, lebo toto je miesto, kde sa stretávajú dva kontinenty. Na vlastné oči vidíte dve tektonické platne. Môžete stáť na Severoamerickej alebo Euroázijskej alebo sa poprechádzať medzi nimi.

medzi platňami..

Reykjavík – choďte sa pozrieť do starého mesta. Nie je to nič veľké, ale aspoň si budete vedieť predstaviť ako kedysi žili.

Inak už som vám spomínala, že na žiadne z týchto miest som nemusela platiť vstupné?

Určite ak Island zvažujete, choďte tam. Je to niečo úžasné. Každý deň priniesol niečo nové, niečo úžasné.