7-dňový roadtrip – Škótsko – autom bez cestovky

Prekrásne mestá, úžasní ľudia, bohatá história, dych vyrážajúce výhľady, zelené kopce, drsná vysočina a nádherné jazerá. Kto ste neboli v Škótsku, určite sa tam vyberte. Ak nemáte odvahu požičať si auto, choďte aspoň letecky do mesta Edinburgh. Tam okúsite malý nádych toho, o čom táto krajina je a neskôr sa tam aj tak vrátite a budete chcieť vidieť viac.

mapa našej trasy Škótskom

Ako cestovať

Škótsko bez problémov urobíte bez cestovky. Vôbec nie je drahé a ponúka veľa lacných a kvalitných ubytovaní, požičovňa auta je tiež cenovo akceptovateľná položka, jednoducho ak plánujete cestu štyria (aby ste zaplnili jedno auto), vyjde vás tento výlet aj s poplatkami za vstupy a plnú stravu cca 700 EUR na osobu. Náš itinerár bol tak plný, že sme len tak tak stíhali posledný termín na check-in. Bolo to jednoducho tým, že ak máte sami k dispozícii auto a ste pánmi svojho času, každý deň viete prihodiť do svojho plánu nové nádherné miesta, ktoré náhodou objavíte pri raňajkách v prospektoch, ktoré každé ubytovanie má pri svojich recepciách.

záber o 21:00 večer

V júni je v Škótsku svetlo minimálne do 22:00, takže postíhate toho v rámci jedného dňa veľa.

Na čo nezabudnúť

Zásuvky sú britské, teda nezabudnite si adaptér. Opäť ak máte viac zariadení, na nezaplatenie je kvalitný USB Hub, na ktorý viete pripojiť viacero zariadení.

Pozor na kvalitnú obuv a nepremokavé veci. Ak vám náhodou nebude pršať, bude to len veľmi milé prekvapenie. Ale hovorí sa aj: „kto nezažije škótsky dážď, akoby nebol v Škótsku“. Kvalitná bunda veľmi pomôže aj v prípade silného a studeného vetra. Krátke nohavice som so sebou ani nebrala, ani plavky (na rozdiel od Islandu tu na vás nijaké horúce pramene nečakajú).

Park v Edinburgh

Počasie počas nášho výletu bolo famózne. Kým na Slovensku zúrili 30tky, my sme mali príjemných 14 až 20 stupňov. Podľa toho, či sme boli na vysočine, ostrove alebo dolu v Edinburghu.

Hotovosť sme využívali len minimálne (presne sme zaplatili v hotovosti 7,20 GBP). Všade viete platiť platobnou kartou, prípadne ak sa nedalo, zmenili sme lokál. Jediné výnimky boli vybrané parkoviská, kde jednoducho nebolo inej voľby (napríklad odľahlé parkovisko na ostrove Skye pri Fairy pools).

Pozor Škótsko má svoje bankovky. Oficiálnymi Britskými librami môžete platiť kdekoľvek v Škótsku, avšak ak by vám vydali škótske libry, zmeňte alebo miňte ich ešte pokiaľ ste tam. Mimo územia Škótska môžu byť tieto ťažko ak vôbec zameniteľné.

Jedlo

Ako aj v prípade Anglicka, nejde o gurmánsky raj, ale hneď druhým dychom hovorím, že som sa najedla do sýtosti a kvalitne. Asi všade nájdete fish&chips (vyprážaná ryba s hranolčekmi), prípadne jacked potato (pečený zemiak v šupke s rôznymi plnkami). Nájdete tu aj veľa talianskych, indických, čínskych reštaurácii, takže si budete mať z čoho vybrať.

pravé škótske raňajky

Taktiež vyskúšajte pravé škótske raňajky a nevynechajte ani black pudding a haggis. Haggis je škótske národné jedlo, u nás podobné nekrvavým jaterniciam (boli príjemne korenené), black pudding (čierny puding) by som prirovnala práve ku krvavým jaterniciam.

Ľudia

Veľmi príjemní, úctiví, ochotní. Ak sa na kohokoľvek usmejete, lebo máte jednoducho dobrú náladu, úsmev opätujú. Sú neuveriteľne tolerantní a nápomocní. Až máte chuť prestať sa správať ako typický, zamračený a uhundraný Slovák a pomoc a úsmev šíriť tiež. Upozorňujem, že neopisujem demenciu 🙂

Doprava – autom?

Priamo z letiska ide na Princess street (nákupná ulica v centre Edinburgu) alebo na Waverley Station (hneď vedľa Princess street) aj električka aj autobus. Autobus Airlink100 stojí 7,50 GBP spiatočný lístok a kúpite ho kartou priamo u vodiča. Po Edinburghu sme sa presúvali len peši.

Keďže sme si neskôr požičiavali auto, toto sme preberali na letisku (dalo sa aj na Waverley station). Možno je na letisku viac ľudí, ale keď nie ste zvyknutí šoférovať na ľavej strane, aspoň hneď nevbehnete do plnej premávky v centre mesta.

Pre istotu sme mali zaplatené plné poistné. Nestalo sa nám absolútne nič, ale dáva vám to príjemný pocit bezpečia, hlavne keď vám dajú nové auto a viete, že idete na sever, vysočinu alebo Isle of Skye, kde je doprava prevažne len na jednej úzkej ceste bez krajnice používanej pre oba smery s početnými zákrutami a vyhýbacími miestami (passing place).

Scott Monument na Princess street

Aj keď môže znieť šoférovanie na ľavej strane nebezpečne, veľmi rýchlo si zvyknete a tolerantní miestni vodiči vám v tomto len pomôžu. Nepočula som ani raz trúbenie, nijaké divoké gestá, žiadne kaskadérske obiehania. Všetko s kľudom a v pohode. Dokonca, keď sa budete na úzkych cestách vyhýbať oproti idúcim autám, nezabudnite poďakovať zamávaním. Je to veľmi chytľavé a zároveň milé.

Itinerár – čo sa oplatí vidieť

Deň 1 a 2 – Edinburgh

Holyroodhouse palace

Toto mesto je úchvatné. Môžete sa túlať a obdivovať nádherné staré budovy, o ktoré je výborne postarané, prechádzať sa krásnymi parkami, vyjsť až hore na Arthurs seat alebo prejsť sa k moru. Centrum Edinburghu je rozdelene na „staré mesto“ a „nové mesto“.

Staré mesto

Staré mesto má stále svoj stredoveký charakter. Väčšina budov je stále zachovaná a celou cestou po Royal Mile, od samotného stredovekého hradu až po Holyrood palác, ktorý je oficiálnou rezidenciou britskej kráľovnej, budete mať padnutú sánku. Nevynechajte ani uličky, ktoré sa volajú „close“. Ide o nádherné „približováky“, úzke uličky, ktoré vás zavedú do iných krásnych častí tohto mesta.

Nové mesto

Nové mesto je oblasť v okolí Princess street. No nie je to nové mesto ako by ste si mysleli. Stále má zachovaný svoj historický charakter. Prekrásne budovy postavené v neoklasickom štýle a ich renovácie sú dôkladne sledované. V jednom z takýchto nádherných domov sme bývali. Úžasný pocit, keď sa aspoň dva dni takto rozmaznávate.

Holyroodhouse palace

Navštívte kráľovskú jachtu Britannia. Ikonická loď známa z mnohých návštev kráľovskej rodiny po celom svete, ktorá bola vyradená z prevádzky v roku 1997 a odvtedy slúži ako múzeum. V cene máte aj audio sprievodcu a dokonca je aj v českom jazyku. Veľmi odporúčam.

kráľovska jachta Britannia

Holyrood palace je kráľovskou rezidenciou a viac ako interiér ma zaujala prekrásna záhrada a ruiny katedrály, ktorá je súčasťou tohto paláca. Z interiéru zaujali hlavne apartmány Mary, kráľovnej Škótska, ktorá tu bývala až do jej násilného zosadenia z trónu.

Holyrood Abbey

Choďte otestovať whisky do Cadenheads whisky shop. Dajú vám ochutnať whisky takú, ako majú radi miestni a navyše so skvelým výkladom. Nemajú liehovar, ale sami miešajú výbornú whisky z rôznych končín krajiny. Ochutnajte hlavne tie zaúdené. Fakt to nie je to, na čo ste zvyknutí v našich obchodoch.

pohľad z Calton Hill

Prejdite sa po Princess street až na Calton Hill. Krásna vyhliadka na celé mesto. Nevynechajte ani Dean Village. Prekrásna časť mesta a ešte krajšia prechádzka popri rieke.

Dva dni je málo, ale aspoň máme dôvod sa do tohto krásneho mesta vrátiť.

Deň 3 – cieľ dňa Stonehaven

Prejdite sa po nádhernom prímorskom univerzitnom meste St. Andrews. Tamojšia univerzita patrí medzi najstaršie univerzity sveta. Študovali tu napríklad zakladateľ časopisu Forbes, tvorca „Knihy džunglí“ – spisovateľ Kipling, či z tých mladších Princ William alebo jeho manželka Kate Middleton. Poprechádzajte sa popri mori, určite nevynechajte hrad, či ruiny kedysi obrovskej katedrály, ktorú začali stavať ešte v 12tom storočí.

St. Andrews

Ak ste boli v Oslo a videli loď Fram, ktorou sa vydal Amundsen dobiť Južný pól, musíte sa zastaviť aj v Dundee, aby ste si pozreli loď jeho súpera, Roberta Scotta – Discovery, ktorý tento súboj neprežil. Sú to prekrásne lode.

RRS Discovery

Ďalším naším zastavením bol Glamis Castle, ku ktorému sme sa len prešli, avšak aj toto bolo „kráľovské“. Tie záhrady a tie stavby vás jednoducho prenesú do dávnych čias. Je neskutočné, ako sa o tieto miesta vedia postarať. Glamis je známy napríklad tým, že sa tu narodila a strávila tu svoje detstvo kráľovná matka, či sestra súčasnej kráľovnej, princezná Margareth.

Glamis

Ako posledný sme navštívili prekrásny Dunnotar Castle. Hrad na skalnom brale hneď pri mori. Svetlo bolo dokonalé a tiež samotné fotky. Je to prekrásne miesto. Z mestečka Stonehaven tu vedie chodník popri  mori a pôvodne sme sa chceli ubytovať a prejsť sa, ale nejak sme nestíhali a tak sme zaparkovali na maličkom parkovisku na skok od hradu. Len tak tak sme stihli ubytovanie, kde bol posledný check-in o 22:00.

Dunnotar castle

Deň 4 – cieľ dňa Drumnadrochit (Lochness)

Po bohatých škótskych raňajkách sme sa vybrali na západ, naprieč nádhernou škótskou vysočinou. Prekrásna krajina, vetrom ošľahané holé kopce, vresoviská, kde tu vlek, ktorý indikuje, že tieto miesta sú v zime považované za lyžiarsky raj. Moja navigácia a jej ľubovoľný výber skratiek sa nám postarala o nevídané dobrodružstvo a tu v polovici cesty sme prišli až k prekrásnemu zámku Balmoral.

Balmoral

Parkovné ako na väčšine miest bolo zadarmo, po zakúpení lístkov do samotného hradu nás čakala prechádzka asi 800 metrov k samotnej usadlosti. Pri týchto zámkoch je bežné, že ich neuvidíte len tak spoza plot. Súkromie majiteľov je veľmi strážené.

Mali sme šťastie a Balmoral bol v tomto období otvorený verejnosti. Ak je na zámku majiteľ, zámok je pre verejnosť uzavretý. Majiteľom nie je nik iný ako britská kráľovná Alžbeta II., ktorá toto sídlo využíva prevažne v letných mesiacoch. Tento zámok postavili a pozemok do kráľovského vlastníctva odkúpili ešte princ Albert a kráľovná Viktória. Tento pár je dodnes škótmi veľmi milovaný, keďže nijaký britský panovník údajne nestrávil toľko času v Škótsku ako Viktória. V zámku je pre verejnosť otvorená len jedna miestnosť, avšak kráľovské záhrady a park sú rozsiahle a nádherné.

Urquhart castle

Naša cesta pokračovala do Inverness, opäť s krásnym centrom, zámkom, katedrálou. Z Inverness sme sa presunuli na Urquhart caste. Tieto ruiny hradu sa datujú späť k 17. storočiu. V súčasnosti je táto prekrásna zrúcanina, ktorá sa nachádza na brehu Lochness jazera jednou z najkrajších a najznámejších pamiatok Škótska.

Mňa ako Slovensku v prvom momente napadlo prirovnanie k Slovenským hradom a zámkom. Urquhart je zrúcaninou už vyše 300 rokov, napriek tomu je celé okolie nádherne upravené a návštevník má až obavy, či sa nevynoria spoza rohu zúriví Angličania alebo klan MacDonaldov. Všetko je o príbehu.

Žiaľ lochneskú príšeru sme ani my nevideli (alebo lokálne nazývanú „Nessie“).

Deň 5 – cieľ dňa Portree, Isle of Skye

Opäť ďalší deň, kedy cesta je cieľ. V tento deň sme sa zobudili do dažďa, ale verili sme, že pri mori nám vietor mraky a dážď rozfúka. Cestovanie daždivým Škótskom bolo aj tak úchvatné. Krajina bola zrazu zelenšia, mraky sa približovali, neuveriteľné obrazy.

Eileen Donnan castle

Naše prvé zastavenie tohto dňa bolo pri známom Eileen Donnan castle. Tento hrad sa objavil už v toľkých filmoch – napr. James Bond, Highlander a mnoho iných. Parkovné bolo opäť zadarmo, ale bolo tu tesno. Hneď bolo cítiť, že ide o jednu z najznámejších atrakcií Škótska.

Na ostrov Skye sa môžete dostať cez most alebo trajektom. My sme volili prepravu cez most. Na Skye sa určite oplatí prespať. Výber ubytovania nie je extra veľký, predsa len ide skôr o vidiek, ale dajú sa nájsť dobré ubytovania hlavne v okolí prekrásneho prístavného mestečka Portree.

Nest Point

Na Skye sme zašli do liehovaru, kde sme testovali whisky, zašli sme k majáku Nest Point a prešli sme sa po Portree, jedli zmrzlinu na ich krásnom móle a zablúdili na „the lump“. Krásna vyhliadka, v minulosti zrejme strážna veža v prístave. A zmeškali sme posledný vstup na Dunvegan Castle, ale nejak nám to neprekážalo.

Deň 6 – cieľ dňa Onich

Kilt Rock

Hneď ráno sme sa vybrali na posledný okruh po ostrove Skye. Chceli sme si za včas rána vychutnať majestátne pohľady na Quiraing, Storr, Kilt Rock vodopády a prejsť sa k Fairy pools (riekou vyhĺbené jazierka v skalách).

Fairy pools

Z ostrova Skye sme prešli na „pevninu“ a prešli sa po mestečku Fort William, ktoré je len kúsok od najvyššej hory Škótska a vlastne celej Británie – Ben Nevis, a z ktorého môžete vyraziť na výlet parným vlakom cez Glenfinnan viadukt.

Glenfinnan

Ak by bolo viac času, určite by sme šli, ale takto sme sa šli ku Glenfinnan aspoň prejsť. Vraj je úžasné tam práve byť, keď vlak prechádza viaduktom. My sme to šťastie nemali. No aj tak sme mali pocit, že tu s nami niekde je Harry Potter. V tento deň sme ešte videli Stalker castle, Kilchurn castle a až počas večerných hodín sme prvýkrát prešli prekrásnym údolím Glencoe. Veľmi nám pomáhal fakt, že slnko neskoro zapadá, a tak sme veľa postíhali.

Stalker castle

Deň 7 – cieľ Edinburgh – letisko

Glencoe

Tento deň už bol pohodovejší. Prešli sme popri nádhernom Loch Lomond, zastavili sme sa na obed v historickom Stirling, kde sa odohrávali veľké bitky za slobodu Škótska (určite všetci poznajú aj keď historický nepresný film Statočné srdce), navštívili sme hrad Stirling, starý most a Wallace monument – pamätník Williama Wallace.

Wallace monument

Na konci našej cesty nás čakal ešte posledný skvost, Rosslyn chapel. Nádherná kaplnka, ktorá bola viac ako 200 rokov úplne opustená (vraj to boli skôr zarastené ruiny, kde ustajňovali kone), ale v súčasnosti sa teší obrovskej pozornosti. Jej popularita vzrástla potom, ako sa stala súčasťou románu Dan Brown – Da Vinciho kód. Vraj z návštevnosti cca 3000 návštevníkov ročne sú teraz na čísle 300 tisíc a stále rastú. Mimochodom pochodila som už veľké množstvo katedrál, kostolov, kláštorov a táto kaplnka je zatiaľ moja TOP.

Rosslyn chapel Edinburgh area Scotland
Rosslyn chapel

Prešli sme 1700 km a bol to neskutočný zážitok, ktorý odporúčam každému. V podstate kdekoľvek zakopnete alebo odbočíte nájdete prekrásny hrad, úchvatnú prírodu a vážne veľmi priateľských ľudí. Videli sme toho hrozne moc v krátkom čase. Je to úchvatná krajina, kde sa oplatí vždy vrátiť.

Lákajú vás roadtripy? Ak áno, pozrite si aj návod ako prejsť Island.